Hallotta arról, hogy a kevés alvás is hizlal?

548
HOZZÁSZÓLÁS:

A manchesteri egyetem kutatócsoportja a hipotalamuszban található egyik idegsejt típust, az úgynevezett orexin neuronokat vizsgálta, amelyek az ébrenléti Insomniaállapot fenntartásában fontos szerepet játszó orexin nevű fehérjét termelik.

Az orexin idegsejtekkel kapcsolatban már korábban is végeztek kísérleteket, amelyek bizonyították, hogy glükóz hatására a sejtek gátolt állapotba kerülnek. Az azonban továbbra is megválaszolatlan kérdés maradt, hogy milyen mértékű ez a gátlás, és a sejtek mennyire érzékenyek a glükózra.

A neuronokról általánosságban érdemes tudni, hogy az evés után mérhető glükózmennyiség hatására kikapcsolnak, alacsony vércukorszintnél viszont igencsak aktívvá válnak – Mindez magyarázatot ad arra, hogy miért vagyunk álmosak étkezés után, és hogy miért nem tudunk aludni éhesen.

Ha éhesek vagyunk, az orexin neuronok figyelmeztetik és ébren tartják a szervezetünket, hogy induljunk el táplálékot keresni. Ha viszont jóllakunk, akkor el kell raktározni a felvett tápanyagot, és felesleges további energiát fecsérelni az élelemszerzésre.

Az orexin neuronok glükózérzékenységének változása az elhízás egyik oka is lehet, mivel ezek az idegsejtek is részt vesznek az éhségérzet és az általános anyagcsere szabályozásában.

Az éhségérzet kialakulásában szerepet játszik a zsírszövet által termelt leptin nevű hormon is, amelyről ismert, hogy az alváshiány csökkenti a mennyiségét, ez pedig szintén növelheti az elhízás esélyét. A túlsúly kockázata a napi négy óránál kevesebbet pihenők esetében volt a legnagyobb.

A napi öt óránál kevesebbet alvók 50 százalékkal, a hat óránál kevesebbet pihenők pedig 23 százalékkal nagyobb valószínűséggel szedtek fel az idők során plusz kilókat, mint rendesen alvó társaik. A ghrelin nevű hormon szintje, ami szintén az éhségérzet kialakulásáért felelős, megemelkedik alváshiány esetén. A kutatás során további érdekes összefüggésekre derült fény.

 

548
HOZZÁSZÓLÁS:
loading...
loading...

Hozzászólások |

Összesen eddig
1
  1. Vincze Hajnalka szerint:

    Érdekes kutatás, soha nem gondoltam volna, hogy ennyire kihatással van az alvás minősége, mennyisége a hízásra. Azt gndoltam volna, hogy a sok alvás hízlal nem pedig fordítva. Ismét tanultam valamit.

Szólj hozzá

| Mondd el a véleményed

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.

 

<strong>Válogatott</strong> készítmények a gyomor + a bélrendszer problémái esetén!
Válogatott készítmények a gyomor + a bélrendszer problémái esetén!
<strong>Válogatott</strong> készítmények a gyomor + a bélrendszer problémái esetén!

Friss HOZZÁSZÓLÁSOK

39
Miért jó ha regisztrál?

Első kézből értesülhet új terápiákról gyógymódokról!

Első kézből értesülhet akciós vásárlási ajánlatokról!

Login



Elfelejtette jelszavát?
Regisztráció! [ bezár ]
Miért jó ha regisztrál?

Első kézből értesülhet új terápiákról gyógymódokról!

Első kézből értesülhet akciós vásárlási ajánlatokról!

Felhasználó létrehozása!



Már regisztrált? Jelentkezzen be! [ bezár ]

Elfelejtette jelszavát?


[ bezár ]